GO UP

Med elsykkel i midnattsol på Senja

Publisert 08.06.21

Dette må jo være den ultimate ferieopplevelsen? En seks-dagers tur med elsykkel i midnattsol på Senja! Nordmanns-Reisers Liv Hege fikk oppleve dette, og i fantastisk sommervær.

USa spesialisten Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser

Her kan du lese mer om hennes opplevelse på Senja:

Den første juni 2021 ankom jeg Senja, og dette var en av de første sommerdagene på øya dette året. Fra Bardufoss kjørte vi i en time og 40 minutter til Senja Fjordhotell i Frovåg. Et nydelig sted. Etter middag ble det en sykkeltur ut mot Skrollsvika. Her bor det ca 100 personer. Vi stoppet ved en liten artig antikvitetsbutikk som holdt åpent på kvelden, og det var kun oss å se på hele turen. Så dro vi videre helt ut så langt syd du kan komme på Senja – Sjursvika. Her ute bor kun en mann!
Solnedgangen var kl 24 og den gikk opp like etterpå. Vi syklet så tilbake til hotellet. På veien så vi reinsdyr på heien. De er overalt å se. Turen var på ca 10 kilometer hver vei.

Andre juni.
Etter en deilig middag med kortreist mat (laks og elgkjøtt) på Senja Fjordhotell, tok vi av gårde på våre el-sykler fra Frovåg til Rødstrand, 10 kilometer. Derfra var det båt over til Flakstadvåg, en overfart som kun er i forbindelse med sykkelpakken. Videre via Sifjord, Medby (gjennom tre smale tunneler ) til Grunnfarnes, 32 kilometer.
Så var det om bord og full fart ut mot Holmenvær med rib, med utsikt mot Andenes. Vi ankom Senja Fjordcamping i Torsken ved midnatt.

USa spesialisten Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser

Tredje juni var nok en solskinnsdag på Senja. Deilig frokost med hjemmelaget brød og syltetøy og mye annet godt. Vi fikk en omvisning på Wilsgård fiskeoppdrett, en familiebedrift som har drevet med atlantisk laks siden 1983.
Deretter tok vi en liten fottur opp til Ravnfløy med flott utsikt over Torsken. Til middag ble det servert kortreist fiskemiddag før vi satt oss på sykkelen igjen og syklet mot Mefjordvær, 59 kilometer.

elsykkel i midnattsol på Senja

Fra Torsken og over til Mefjord er en utrolig flott turistvei med flere nødvendige stopp for å se de høye bratte fjellene som ligger på yttersiden av Senja. Bergsbotn er et av dem, en 44 meter lang plattform med storslått utsikt over Bergsfjorden. En av de 18 nasjonalveger i Norge ligger her på Senja -som var vår rute denne kvelden.
Ytterst på neset mellom Steinfjorden og Ersfjorden ligger rasteplassen Tungeneset. En gangbane i sibirsk lerk leder ut over svabergene med utsikt til Nordsjøen.

Gjennom fire tunneler, opp og ned bakker går 59 kilometer unna på el- sykkel. Til slutt ankom vi Melfjord hvor vi skulle overnatte på Melfjord Brygge, en liten bygd med ca 150 fastboende.

Fjerde juni våknet vi igjen til skyfri himmel og tok en liten gåtur opp til Knuten med utsikt ut mot havet. Vakkert☀️

Etter en god fiskemiddag og deilig dessert så var det av gårde til Finnsnes. Her er det er helt annet landskap enn du ser på sør-Senja. Fortsatt fine fjell, men mer flatt og jordbruklandskap. Så du triller lett disse 72 kilometerne inn til Finnsnes.
Vi overnattet på sjarmerende Finnsnes Gård.

USa spesialisten Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser

Siste dag, femte juni, startet med en hyggelig frokost hos Fruene på Torget før siste etappe tilbake til Senja Fjordhotell. Denne dagen stoppet vi på Senja handbryggeri som er et mikrobryggeri.

Veldig gøy å se og godt øl har de også!
Ånderdalen Nasjonalpark ligger langs ruten og det er laget en grussti innover i Nasjonalparken som var fin for oss på sykle på.

USa spesialisten Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser
Tilbake på Senja Fjordhotell siste natt, her fikk vi kake og is ved ankomst som smakte helt utrolig i solskinn, og vi kunne gi oss selv en klapp på skulderen for vel gjennomført 300 km på el- sykkel i vakre omgivelser. ☀️

elsykkel i midnattsol på Senja

Vil du prøve en tur med elsykkel i midnattsol på Senja?

Kontakt Nordmanns-Reiser, vi skreddersyr!