GO UP

Fantastiske og unike Svalbard – et arktisk eventyr hele året!

Publisert 28.09.21

Endelig skulle vi reise igjen, denne gangen skulle vi prøve unike Svalbard, med et tettpakket program.
Til Svalbard kan du reise hele året, her har hver årstid sin sjarm. Vi valgte å dra i september. Da er det lyst på dagtid, men ingen midnattssol – selv om dagene er lengre enn andre steder i Norge.
Flyreisen fra Oslo denne gang gikk via Tromsø, det går også direktefly.
Innflygingen var spektakulær. For et landskap. Dette lovet bra.

Vel fremme i Longyearbyen, som badet i sol, tok vi en taxi til vårt hotell for turen – Funken Lodge.
Det går også flybusser, men for fire personer er det rimeligere å ta en taxi.
Taxituren tok ca 10 minutter og en morsom taxisjåfør begynte å fortelle om hva vi så underveis.

nordmannsreiser, norden, norge, svalbard

Funken Lodge ligger på en høyde overfor bykjernen, med isbreen rett bak. Det er ca 10 minutters gange til sentrum. Funken var tidligere en bolig for enslige funksjonærer som jobbet for gruveselskapet Store Norske. På midten av 1980-tallet flyttet den siste funksjonæren ut. Stedet ble brukt av tilreisende som trengte overnatting. Hurtigruten kjøpte stedet i 1993, utvidet det og åpnet under navnet Spitsbergen Hotell. Navnet Funken Lodge kom i februar 2018.

nordmannsreiser, norden, norge

Nordpolet lå også tidligere her, og her har det vært både champagnesmakinger og gode samtaler i de dype stolene i peisestuen.
Funktionærmessen Restaurant på hotellet er kjent for sin fantastiske mat og sin gedigne vinkjeller. I tillegg finner du Funken Bar – verdens nordligste cocktailbar her!

En kuriositet – inne på restaurantene og hotellene går man ikke med sko – ha enten med deg tøfler eller raggsokker.nordmannsreiser, norden, norge

Egentlig en ganske deilig og befriende følelse å gå rundt i sokkelesten.
Rommene var hyggelige, mange med flott utsikt over byen. Dette var absolutt et fint utgangspunkt for spennende opplevelser.

nordmannsreiser, norden, norge

Etter innsjekk hadde vi litt tid til å gjøre oss kjent i den lille byen. En rask lunsj ble det også. Spennende retter stod på menyen – både hval og sel.
Så ventet en kveldstur på Isfjorden med MS Bard – en hybridbåt som sklir stille gjennom det arktiske farvannet. Vi seilte utover fjorden og var fantastisk heldige med været. Helt vindstille og klarvær.
Enorme isbreer og et magisk landskap ble lyst opp av kveldssolen. Og mens vi stod på dekk, så dukket det også opp hval!

nordmannsreiser, norden, norge

Underveis ble det servert en herlig speketallerken. Og god drikke kunne fås kjøpt i kiosken på båten. Den dyktige guiden om bord fortalte om alt vi så, både fuglefjell, gammel bosetting og dyrelivet.
Den flotte kvelden ble avrundet med en helt fantastisk solnedgang over isbreen.

Dag to startet med en deilig frokost i Funktionærmessen Restaurant. Frokosten var delikat med egen kokk som lagde eggene slik vi ønsket.
Vi nøt synet av Longyearbyen badet i sol, og visste at det ble nok en magisk dag.

nordmannsreiser, norden, norge

Nå ventet nemlig en heldagstur med hybridbåt til Pyramiden. Den lydløse katamaranen MS Bard gjør at du kan nyte den arktiske stillheten på en helt unik måte.
Et tips – det serveres en herlig linsesuppe om bord. Ta denne før du kommer til Pyramiden, ellers blir det lenge uten mat. Du får kjøpt snacks og kanelboller etc om bord.
Vi seilte sakte innover mot Nordenskiöldbreen. Blikk stille vann og en mengde sjøfugl fulgte båten. Her kunne vi se havhest, polarmåke og havets papegøye – lundefuglen.

nordmannsreiser, norden, norge

Og plutselig kom det også en flokk med store delfiner.

Når vi nærmet oss isbreen, var det frem med kikkert. Vi ville jo ikke gå glipp av isbjørn. Ryktet sa at dagen før var det en isbjørn som hadde vandret rundt nede ved vannet.
Vi så ingen isbjørn denne gang, men synet av isbreen var mektig nok i seg selv. Spennende var det også med de små hyttene som lå helt nede ved fjordkanten.

nordmannsreiser, norden, norge

Så ventet spøkelsesbyen Pyramiden. Det var som å gå inn i en by hvor alle bare plutselig forsvant. Og det gjorde de faktisk også.  På 1980-tallet bodde det over 1000 mennesker i denne sovjetiske byen. Det var et bra samfunn, med svømme- og idrettshall, skole og barnehage med opp til 200 barn(!).

Familiene levde av kulldriften, og det var en spennende tidsreise å gå inn i de fraflyttede bygningene, hvor det står mange minner forlatt.
Kopper på bordene, instrumenter klare til bruk, almanakken oppslått på siste dag noen var der.

nordmannsreiser, norden, norge

Nå bor det kun 15 personer der – pluss tre polarrever som ikke er redd for mennesker, de fleste bygningene er overtatt av fuglene.

På vei hjem så vi igjen hval – alltid veldig mektig og spesielt. Og fuglene fulgte båten.

Etter en lang og opplevelsesrik dag, ventet en lekker tre retters meny fokusert på Funktionærmessens ‘sharing concept’ på Funken.

Dag tre åpenbarte seg igjen med sol. Vi skulle ut på havfiske på ettermiddagen, men fant ut at vi ville leie elsykler for å utforske byen nærmere.
Syklene leide vi på timebasis av hotellet, inkludert hjelm.
Og det var en flott måte å komme seg rundt på. Vi syklet frem til alle isbjørn-varselskilt – utenfor der skal man ikke bevege seg uten guide og gevær.

nordmannsreiser, norden, norge

Vi så på restene etter gamle Longyearbyen – som ble brent under krigen, kirken, den gamle sykehustrappen hvor solen treffer på våren når den kommer tilbake.
Og vi dro innom Svalbard museum for å se historikk og lære om naturen. Sykkelturen ble avsluttet med en god lunsj på ett av de koselige spisestedene i byen.

Så var det klart for nok ett av de mange høydepunktene, havfiske!
Vi dro ut i en åpen polarcirkelbåt nesten midtfjors. Været var igjen med oss, helt havblikk. Fuglene kretset rundt oss, de visste nok at det vanket godbiter.
Vi hadde ingen anelse om hva som ventet, og slapp ut hver vår sluk. Og fisken bet. I løpet av 30 minutter dro vi opp 20 kilo fisk!

nordmannsreiser, norden, norge

Vi renset den og ga fuglene den godbiten de hadde ventet på. Fisken blir levert til hotellene, og havner på middagsbordet til gjestene i Vi Longyearbyen, så dette er et matauk og ikke bare et tidsfordriv.

Etter noen flotte timer på fjorden, ventet igjen en fantastisk middag på Funktionærmessen.
Denne gangen ble det servert lekker kongekrabbe, kveite og en nydelig dessert. Og fra det flotte vinkartet ble vi anbefalt perfekt tilbehør.

nordmannsreiser, norden, norge

Dag fire møtte oss med sterk vind og litt yr. Men det gjorde ikke noe. Til Svalbard har du med seg godt med klær uansett, og noen kleskode er det ikke.
Vi kledde oss for en fire timers elsykkeltur ut i villmarken. Vi syklet ut mot Bjørndalen med guide, og da var det lov å bevege seg i isbjørnriket.
Elsykkel var helt fantastisk på de grove grusveiene, og vi følte oss virkelig i ett med naturen. Reinsdyr og fugler fikk vi også se på veien.

nordmannsreiser, norden, norge Svalbard

Vi stoppet underveis i en liten gapahuk og nøt solbærtoddy og litt kjeks, mens vi så ut over havet.

Etter noen fine timer ute, så hadde vi tid til å kose oss foran den fine peisen på Funken med noe godt i glasset og en bok. Skuldrene senkes når man er på Svalbard, det er bare noe øya gjør med deg.

På kvelden ble vi plukket opp av en guide, som tok oss med på en kjøretur mot gruve 7.

nordmannsreiser, norden, norge

Ved foten av denne gruven ligger unike Camp Barentz. Barentz hus, en gamme, er bygget som en kopi av hytta Willem Barentz og hans mannskap overvintret i på Novaja Semlja under sin ekspedisjon i 1596-1597. Du er nå utenfor den sikre sonen, så vertskapet er utstyrt med rifle for isbjørnbeskyttelse.
Når du stiger inn i denne koselige hytta, blir du møtt av et lunt ildsted midt i hytta.

nordmannsreiser, norden, norge Svalbard

Senger (for det er senger langs veggene) og stoler er kledd med skinn, og det er en lun atmosfære. Her ble vi servert en Svalbardakevitt, bidos, bålkaffe og dessert. Mens vi spiste, fikk vi et foredrag om isbjørnen. En meget hyggelig kveld.

Dag fem var avreisedag. Men vi hadde tid til litt shopping før flyet skulle gå. Og jeg må jo nevne at Svalbard er taxfritt, så sportsklær og godsaker er vesentlig rimeligere enn på fastlandet.
Men husk – du må tolle inn bagasjen enten i Tromsø ved mellomlanding eller i Oslo ved direktefly, så vær obs på hva du kjøper.

nordmannsreiser, norden, norge

Uansett – man drar ikke til Svalbard for å shoppe, men for å oppleve. Og opplevelser – det fikk vi! Og vi var helt enige – neste gang må vi prøve vintersesongen.

Vil du prøv en tur til unike Svalbard?

Kontakt oss – vi skreddersyr din opplevelse!

Les mer om julebord på Svalbard