GO UP

Firmatur eller vennetur med snøscooter i Kautokeino

Publisert 26.01.21

Snøscooter i Kautokeino er en super spennende tur!
Reis på firmatur eller vennetur og la Nordmanns-Reiser skreddersy eventyret i nord.

Vi krydrer opplevelsen med utendørs boblebad og drive-in kino for snøscootere, besøk hos lokal sølvsmed og fantastisk lokal mat.

Les min opplevelse sammen med gode venner:

Etter en kort flyreise til Alta over hvitkledde, snødekkede fjell og vidder, var forventningene til helgens opplevelser skyhøye. Leiebilene stod utenfor lille Alta flyplass og ventet på oss, selvsagt med motorvarmer og god bagasjeplass til alt vintertøy.
Vi hadde jo lest at det hadde vært under 40 minus rett før vi dro, så ulltøyet, boblebuksen og lue med øreklaffer var pakket ned, sammen med en liten knert til å holde varmen innvendig.

Bilene ble lastet og ferden over Finnmarksvidda tok til. Vi syntes det var litt merkelig at det var så mye trær, men det var kun før oppstigning til selve vidda. Skiltene med eksotiske stedsnavn fòr forbi på høyre side, og tungt lastede trailere fòr forbi i en voldsom fart på venstre side. Det virket unektelig som de hadde voldsomt hastverk til å komme seg tilbake fra Kautokeino og vidda… Var det et dårlig tegn?

Etter en god stund ønsket noen i reisefølget et lite avtrede, og vi bestemte oss for å stoppe på nærmeste bensinstasjon/rasteplass! Men det fant vi fort ut at det eksisterte ikke. Her var det ikke engang et lite tre å stille seg bak, så avtredet måtte pent vente til ankomst hotellet.
Og etter et par timers kjøring var vi fremme ved Thon Hotel Kautokeino. Nå skulle eventyret begynne.

Vi ble møtt av resepsjonist Dine Fenger, kledd i tradisjonelle klær fra området. Hun var en meget blid og hyggelig velkomstkomitè, sjekket oss lett inn og ordnet med alle papirer til morgendagens snøscooteropplevelser. Etter en liten tur opp for å inspisere rommene, samlet vi oss i den hyggelige pianobaren med en fantastisk utsikt over Kautokeino i nordlys. Her traff vi lokale helter som var veldig glade for at vi sørfra gadd å bruke tid på å reise til Kautokeino på opplevelser. De fortalte gladelig om han Mikkel de kjente, som helt sikkert kunne guide oss på morgendagens scootertur – han Mikkel fra Farmen, du vet. Vi takket pent nei, da vi helt klart mente at det klarte vi fint på egen hånd. Noe som kanskje i etterkant var et dumt valg!? Det kan du lese om lenger ned.

Før middag ville vi besøke isbaren – og det var en opplevelse. Alt var laget i is, til og med glassene. Fantastisk! Baileys med is fikk en helt annen betydning.
Dog måtte votter og lue beholdes på, men det var bare kledelig sjarmerende å slippe og tenke på frisyren og ulakkerte scooternegler.

Middagen ble inntatt i restauranten på hotellet. Fantastiske lokale råvarer og et lekkert utvalg – fra femretters til reinsdyrpizza. Og etter en god middag kjente de fleste at egentlig burde sengen prøves ut.

Tidlig frokost. Og hvilken frokost! Det var altså så mye snadder at vi mest hadde lyst til å bli sittende og småspise frem til lunsj.
Reinsdyrtunge, lun hjemmelaget leverpostei, egen eggekokk, nydelig smoothie og masse annet.

Så var det klart for snøscooter i Kautokeino – gjengen utforsker!
Vi smurte med oss matpakke og pakket sekken for scootereventyret. Gradestokken viste «kun» minus 22, og det var et lokk av kuldedis over området, så påkledningen minnet mest om Michelinmannen.

Scooterne stod klare, løypekart og instruksjoner ble delt ut og vi dro av gårde som en litt villfaren reinflokk. Endelig – hvite vidder, reinsdyr, sametelt og opplevelser. Første strekningen skulle gå til Juhls Sølvsmie – et stykke oppover elven. Vi kunne ikke misse huset, sa resepsjonisten, det er et veldig spesielt bygg. Men det gjorde vi selvsagt. Etter å ha kjørt i 30 minutter – uten sikt – da visiret på hjelmen iset igjen, så fant vi ut at vi måtte ha kjørt for langt. Vi snudde og fulgte løypen tilbake, noe bekymret da en pil med påskriften Finland, pekte mot høyre.

Fart, spenning, lek, flott natur og moro! Etter fire timers kjøring (uten matpause – da det ikke fristet til picnic i 22 kalde), var vi ganske frosne, og hotellets peis fristet mer til matpakkespising. Da kom utfordringen vi ikke tenkte på da vi sa nei takk til han Mikkel…Hvor er hotellet? Hvor kjører vi opp fra elven? Hvor er egentlig byen?

I følge GPSen på telefonen, som kun virket av og til på grunn av kulden, skulle vi bare være et par minutter unna. Men vi så ikke noe hotell. Vi så egentlig veldig lite. Igjenfrosset visir og kuldedis gjorde at søringene følte seg svært små nede på elven. Etter mange avkjøringsforsøk, kapitulerte vi og kjørte et lite stykke på veien (som ikke er lov – må vite). Og der, foran oss, stod hotellet i all sin prakt. Scooterne ble parkert og Michelinmennene (og damene) vraltet inn foran peisen. Nydelig! Iskald matpakke og iskald øl smakte fortreffelig. Og kinnene fikk en stadig mer sunn rødfarge.

Etter at kroppen var tint opp og matpakken fortært, var det på tide å se litt mer av byen (eller stedet er kanskje rettere ord). På med boblebuksen igjen og avgårde mot den eneste puben som finnes. Øynene på innehaveren ble store når gruppen gjorde sin ankomst på Maras Pub. Det virket ikke som det var helt vanlig at en gjeng søringer datt innom en lørdags ettermiddag. Han var fra Bulgaria av alle steder, og hadde funnet ut at en pub i Kautokeino – det vil jeg drive med.
Fransk rødvin, Isbjørnøl og hjemmelagde vårruller var slett ikke feil. Vi traff flere av de lokale gutta der også, ikke alltid like lette å forstå, men det gjorde ikke noe.

Etter noen timer var det stemning for å prøve utendørsstampen på hotellet. Iskaldt å gå ut, men du verden så godt å sette seg i det varme vannet. Og når hotellet i tillegg kjørte filmen Veiviseren på en stor isvegg ute, med både joiking og naturscener, var lykken komplett. For et fantastisk opplegg! Servitøren passet på at vi ikke behøvde å gå så mange ganger ut av stampen, og vi ble vel egentlig sittende til vi så ut som skrukkeskinn hele gjengen.

Foto: Thon Hotels

Middagstid! Igjen en nydelig meny å velge fra. For denne dagen var samenes nasjonaldag. Flott pyntet lokalbefolkning samlet seg på hotellet for et festmåltid, og det var god stemning. Men kvelden kom fort etter alle dagens bravaser, så det ble fort stille på søring-gjengen.

Søndagen kom med et fantastisk vær, minus 10 og strålende sol. Det var egentlig det været vi skulle hatt dagen før. Og plutselig kunne vi se hvor vi hadde virret frem og tilbake for å finne hotellet. Det var kun 500 meter lenger ned mot elven! Og Juhls sølvsmie – ja den lå jo der vi hadde snudd når vi trodde vi hadde kjørt for langt!
Vi skyldte på visiret på hjelmene, for stedsansen vår er det ikke noe galt med, nei.

Etter en kort tur i sentrum, som bestod av to bensinstasjoner, en klesbutikk, politi, Coop og Vinmonopol i samme bygg og for ikke å glemme Pub Maras, så var det på tide å reise hjemover igjen.

Og turen gikk via Juhls Sølvsmie, som vi denne gangen fant – med bil. Fantastisk byggverk!

Vi var alle enige om at dette hadde vært en formidabel tur og at snøscooter-kjøring i Kautokeino absolutt er å anbefale!
Fantastiske naturopplevelser, hyggelig samvær, flott hotell og nydelig mat! Den skal gjentas!
Og for ordens skyld, på sommerstid kan du leie ATV og kjøre innover vidda.
Ollu giitu, Kautokeino!

Snøscooter i Kautokeino, nordmannsreiser, norge, cruisereiser, norgesreiser, reiser i norge,, Kontakt Nordmanns-Reiser,

Oppdatering:
Ishulen og isveggen utenfor hotellet er ikke gjenoppbygget i 2020/2021, så vi kan ikke garantere at dette finnes når du skal oppover. Men les mer om spennende turforslag i Norge som vi på Nordmanns-Reiser skreddersyr for deg

Les også:
Med snøscooter i Kautokeino
Med ATV i Kautokeino

Vil du dra på snøscooter i Kautokeino med venner?

Kontakt Nordmanns-Reiser – vi skreddersyr!